Blog van @iiene



Verleiding door verpakking

Ik las vandaag in de krant dat verpakkingen steeds meer aan belang winnen. Sint-Lukas richt daarom een nieuwe richting verpakkingsontwerp op.

Werner Rymenants, grafisch ontwerper en docent aan Sint-Lukas aan het woord:  ‘Zeventig procent van de consumenten beslist op het moment van de aankoop welk product ze zullen kopen. En een consument die voor een rek staat, besluit in twee seconden welk product hij zal meenemen. Dat blijkt uit onderzoek naar de oogbewegingen van een consument in een winkel. Maar een heleboel verpakkingen wordt helemaal niet bekeken. Verpakkingen moeten om aandacht schreeuwen en toch grafisch verantwoord blijven.’

Hoe een product is verpakt, wordt belangrijker dan ooit. ‘Tegenwoordig gaat de helft van de budgetten in de grafische industrie naar de verpakking. Merken schroeven hun reclame op televisie, in kranten en tijdschriften terug ten voordele van internetreclame en reclame op de verpakking zelf. De crisis heeft het proces versneld. Maar de tendens was daarvoor al goed zichtbaar.’

De verpakking ‘communiceert’ veel langer met de klant dan een advertentie. ‘Een doos cornflakes maakt deel uit van het dagelijkse ontbijtdecor, een fles afwasmiddel staat vaak altijd in het zicht’, zegt Hannelore Van den Abeele, de coördinatrice van de studierichting. ‘Iedereen heeft dagelijks minstens één verpakking vast, maar niet iedereen leest elke dag de krant of kijkt elke dag tv. Het besef dat de verpakking zelf een ongelooflijk communicatiemiddel is, groeit zienderogen.’

Maar dat besef vertaalde zich niet in een studierichting. ‘In de opleidingen productontwikkeling en grafische vormgeving moeten studenten sporadisch een verpakking ontwerpen’, zegt Rymenants. ‘Dat is veel te weinig. Daarom hebben we een postgraduaat in het leven geroepen, waar studenten met een grafisch diploma of met relevante ervaring als ontwerper terechtkunnen. Tijdens dit eerste schooljaar was onze oudste student een man van 47 die een grafisch bureau heeft en in zijn dagelijkse praktijk merkt hoe belangrijk verpakkingen zijn geworden.’

Er zijn ook steeds meer Belgische ontwerpbureaus die zich volledig op verpakkingen toespitsen, zoals Quatre Mains uit Maldegem, en Mona Lisa en Qurious uit Brussel. Tien jaar geleden waren er alleen maar filialen van internationale bureaus.

Waar voldoet een goede verpakking aan? ‘In onze opleiding leggen wij de nadruk op communicatie, innovatie en design’, zegt Rymenants. ‘Hét recept bestaat niet. Een goede verpakking moet iets te bieden hebben op het vlak van originaliteit, kleur, typografie en ecologisch bewustzijn. Ontwerpers moeten de concurrentie kennen en ook over het muurtje kijken bij andere disciplines. Waarom kan een deodorantroller niet dienen om bakboter gemakkelijker over een braadpan te verdelen?’

Dit laatste haalde ik uit De Standaard Online een artikel geschreven door Elke Mussche. Bron: http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=M32BV4OE


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s