Blog van @iiene



Trends voor 2010

Wat brengt 2010?

In zijn laatste uitzending van het jaar kijkt Volt vooruit op 2010.

Martine Tanghe en Kobe Ilsen ontvangen de Vlaamse minister-president Kris Peeters. Kan hij tevreden zijn over het jaar dat voorbij is? De werkloosheid neemt toe en boven Opel Antwerpen hangt nog altijd de hakbijl. Wordt 2010 een keerpunt, het jaar van de heropleving?

Ook marketingman Gino Van Ossel en trendwatchers Nina De Man en Herman Konings kijken vooruit. Welke nieuwe fenomenen komen op ons op, welke oude dreigen te verdwijnen? Overleeft de klassieke supermarkt het nieuwe decennium? Blijft de Vlaming even fanatiek en extreem sporten als de voorbije jaren? Is zelf koken aan een revival toe? Hebben netwerksites zoals Facebook hun beste tijd gehad?

Ik breng je het verslag van deze reportage:

Sociale netwerksites blijven populair. De macht van Facebook is enorm groot. Zo gebeurde op 16 december 2009 in Engeland iets opmerkelijk, dat die macht aantoont. Een Brits koppel begon een campagne op Facebook om het bewuste nummer op de eerste plaats in de Britse hitlijst te krijgen. Zo wilden de twee vermijden dat er opnieuw een X-factor-laureaat boven aan de charts zou prijken op Kerstmis, zoals dat de afgelopen vier jaar het geval was. Op Kerstmis zou de Britse hitlijst aangevoerd worden door “Killing in the Name” van Rage Against The Machine, een single die opmerkelijk genoeg zeventien jaar oud is.

Wat begon als een vrij onschuldige grap op Facebook draaide uit op een ware internethit. Zo werd “Killing in the Name” liefst 500.000 keer legaal gedownload afgelopen week, wat 50.000 exemplaren meer is dan “The Climb”, de single van Joe McElderry die dit jaar de populaire zangwedstrijd op tv won. Nooit eerder werd een song in een week tijd zo vaak gedownload In Groot-Brittannië.
Het enige wat op Facebook gaat veranderen is het defrienden. Er zijn veel mensen die vrienden van vrienden toegevoegd hebben. We hebben die vrienden een naam gegeven(nomenklatuur). Teveel vrienden is nooit goed, daarom zal de nieuwe hype op Facebook defrienden zijn.

We doen reeds van alles online: vrienden maken, bankieren en binnenkort online boodschappen. Dat online boodschappen zou een trend kunnen worden in 2010. Het aanbod is er alleen nog niet bij alle winkels. Als we online bestellen laten we de boodschappen niet aan huis leveren, maar wel bestellen en zelf ophalen. In 2010 dan de doorbraak? Alles wordt meer beschikbaar. We zijn meer gewoon om dingen online te doen, online boeken bestellen, enzovoort. De een na de ander begint het te doen. Er is een kantelmoment of tippingpoint in de maak. Dat is het moment waarop je je vrienden, familie of buren vertelt hoe fantastisch het toch wel is.
Zijn we al zo ver? We naderen het kantelpunt zeker. Zeker bij de tweeverdieners. Gezinnen met kinderen hebben eenmaal geen tijd meer om op zaterdag boodschappen te doen. Ze gaan vaker op dinsdagavond of donderdagavond winkelen. Of op de weg naar huis van het werk gaat oppikken wat men bestelt. Men gaat het lijstje afwerken dat online staat, tussendoor gaan ze wel nog verse producten aanschaffen.

Gelooft Nina De Man in online shoppen? Ze heeft vrienden in grootsteden vb. Londen die daar gretig gebruik van maken. Die daar zeer dankbaar voor zijn. Anderzijds heeft ze ook vrienden in Belgie die nog altijd heel graag zelf boodschappen doen. Zij ervaren het als een soort vertier, een moment voor zichzelf, om even tot rust te komen. Ze kijken ook graag naar de mogelijkheden. Gino Van Ossel pikt hierop in. Hij zegt dat een bezoek aan de Colruyt is niet echt leuk. Dat is niet echt shoppen. Konings zegt hierop: Er zijn inderdaad misschien veel mensen die liever zelf kiezen, ruiken en hen laten inspireren. We hebben in de laatste 20 jaar een breuk gezien in ons tijdbudget. Die is met 5 tot 6 uur gedaald voor iemand die actief is. Wie gaat er bij de tweeverdieners de maaltijd inslaan? Die staan vast in de file tot zeven uur of half acht. En dan ben je blij dat er iemand voor jou gerechten op tafel kan zetten. En gniffelen, dat zal niet verminderen. Dat doen we gewoon in de weekends of tijdens de vakantieperiode. De groentekar dat aan de deur komt zoals vroeger, komt dit weer terug? Er zijn heel wat initiatieven, heel wat landbouwers die aan huis hun verse lokale producten, vergeten groeten komen verkopen, zegt Konings. Van Ossel is hier niet mee akkoord: ” De tweeverdieners willen dit niet. Zij willen in het weekend hier niet voor gestoord worden en s’avonds mag er geleverd worden. Maar liever niet na acht uur want dan kijken ze naar “Thuis”. En als het dan nog in de file staat, dat is erg milieu belastend. De groentekar aan huis is toe de vrouw nog thuis zat als huisvrouw. ”

We hebben de groenten. Wat doen we daar nu mee? Als we de verkopers mogen geloven maken we deze klaar in een hypermoderne gesofisticeerde keuken. Vergeet even de Iphone en snelle wagens. Als je wil uitpakken in 2010 dan doe je dat met je keuken. Er wordt een verkoper van Eggo erbij gehaald. Hoe ziet de keuken in 2010 eruit? Strak, full option en prestige mag er ook bij, zegt de verkoper. Een keuken met inductiewok. Kookplaat op een lijn, om de indruk te krijgen dat er meer plaats is. Een open keuken die deel uit maakt van de woonruimte. De keuken als sociale plek in het huis. Waar koken een sociaal gebeuren is. Wat vinden we nog in de keuken? Stoomoven, waar groenten in worden gestoomd. De mineralen, vitaminen en de kleur van de groeten worden bewaard. Gezondheid is belangrijk in 2010, maar het is ook een trendy toestel. Dan het ingebouwd koffietoestel en een combioven. Je hebt dan wel je grote en dure keuken. Kan je dan ook koken? Er zijn kookprogramma’s genoeg in 2010. Je weet naar wat te kijken, wat te koken, wat te eten en vooral wat te kopen.

Stelling: “Is de keuken nu inderdaad nieuwe statussymbool geworden?”
Konings: “De wagen was het statussymbool maar iedereen heeft tegenwoording een geleasde wagen. Daar kan men geen status meer aan het ontlenen. Dus de keuken komt in de plaats. Je hebt heel wat babyboomers die wat kapitaalkrachtiger zijn die rond hun 50 jaar. Ze krijgen iets meer beschikbare tijd en gaan rond 60 jaar met pensioen. Zeker de mannen rond 58 à 59 jaar, een gemiddelde Belg met pensioen, zie je massaal Piet Huysentruyt en richting de kookcursus lopen. Om daar uiteindelijk status te gaan leren. En dan staan ze in hun eigen keuken, tussen hun reële vrienden. Zo nodigen ze hen uit in de sociale keuken.” (Ik, Ine,kan dit beamen. Mijn vader is 50 en sinds vorig jaar begonnen aan een kookcursus in Elishout)
Van Ossel: “Er is een groot verschil tussen koken en eten klaarmaken. Heel frappant het zijn de mannen die nu hun show gaan verkopen. Koken voor publiek, daar is het uiteindelijk alles waar het om gaat. In een heel deel van die keukens wordt er dus niet gekookt, maar eten in klaargemaakt, dat is heel vaak opwarmen of een poedertje en wat vocht erbij. Dat menu van 85 euro dat kook je niet. Dat is opwarmen.”
De keuken als sociale omgeving. Dus iedereen aperitieft rond het eiland en participeert aan het kookproces. Dit heet sociaal koken of vriendschapskoken. Is dit wel zo nieuw? Vroeger was de keuken een plek waar in geleefd werd. De zogenaamde beste plaats, daar kwam men niet in. “Dat klopt”, zegt Van Ossel, “het bezoek dat ontving je in de beste plaats waar je mooie eigen Mechelse meubelen stonden. Vandaag ontvang je je gasten in je keuken, in je open keuken in overloopt in de eetkamer en waar dus ook bezoek welkom is. Vandaar vb. koelkasten, dat moest je inbouwen. Nu is dat vrijstaand, liefst met inoxbekleding enzovoort dat is effectief nieuw. Dit was vroeger zo niet.”

Stelling: “Thuisblijven in het nieuwe uitgaan.”
Konings: “Voor jonge mensen, die hebben hier vaan wat geld mee bespaard. Ze hebben vaak jonge kinderen, die kunnen niet mee op restaurant. Hebben een babysit nodig. De andere babyboomers hebben hun eigen sociale agenda. Het is ook niet zo makkelijk om s’avonds als je afgepeigerd thuis komt nog op stap te gaan. Dan is zo een sociale keuken inderdaad het gewenste tijdverdrijf. Bovendien heeft dit een therapeutisch effect. Heel wat gestreste mensen, mannen en vrouwen, vinden het leuk om toch nog even te hakken in de groeten.”

Stelling: “Gaan we dan ook gezond eten in die keuken?”
De Man: “Er is nu ook een drang om samen te komen en vooral gezellige gerechten te maken zoals witloof met hesp in de oven enzovoort. Dingen die we min of meer verleerd zijn doordat onze ouders de tijd niet hadden om het ons aan te leren. Met een glaasje wijn erbij. Er is sowieso een scherp bewustzijn wat betreft welness in het algemeen. Dus wat beweging en sport betreft. En uiteraard ook wat voeding betreft.”

Beweging en sport brengt ons tot de laatste trend. Start to run en start to bike. In 2010 zou de trend kunnen zijn alles moet horen, sneller en verder. Tom Waes, Tomtesterom, loopt de marathon de sable:252 kilometer op vijf dagen door de Sahara lopen. 700 mensen over heel de wereld zijn ermee gestart. Vanwaar die hype? Dure sporten zijn alsmaar meer en meer op televisie waardoor dat mensen andere mensen zien. Vijf jaar geleden deden er 800 mensen mee aan de 10 miles, nu zijn er dat 25 000 mensen.
De Man: “Veel mensen proberen hun grenzen te verleggen. Oog en oog staan met angsten is het enige wat ons onderscheidt van andere zoogdieren. Grenzen verleggen heeft hier in zeker zin mee te maken.”
Konings: “Rond de 50 jaar wil met niet het idee krijgen dat je oud wordt en dan begin je aan het afgrijzen. Het grijs moet eruit en we proberen om de Mont Ventoux op te fietsen. Dit heeft te maken met onze relatief vrije opvoeding. We hebbe de werled te leen gekregen om grenzen te verleggen.”
Van Ossel stelt dit in twijfel. We leven in een heel paradoxale tijd zegt hij. Een tijd terug grootmoeders verloren groenten terug eten, we proberen een vakantie in eigen land, enzovoort. Dat is echt controle, geen risico’s. Grenzen niet aftasten, want wat zou er fout kunnen gaan. En toch tegelijkertijd het andere gedrag, die extremen gaan opzoeken. Een dure keuken, maar dit jaar zijn er de meeste diepvriespizza’s van 3 euro verkocht. Weer een paradox.
Conclusie: “We zijn nu eenmaal een paradoxale samenleving. Kijk naar het soort boeken dit jaar: kookboeken en dieetboeken. Dat zegt heel veel over het gedrag van de mensen.”

Om af te sluiten: “Wat wordt het hebbeding van 2010?”
De Man: “De smartphone en alle applicaties die daarbij horen. Ook vb. de pingpong netjes bij Decatlon die je op eender welke tafel kan zetten. Dus objecten met een dubbele functie.”
Konings: “Tabletcomputers. In januari wordt er eentje gelanceerd door Apple. En, we staan wat dat betreft een beetje achter op andere landen, de E-reader. Het digitaal boek.”
Van Ossel: ” Ik ga mee in de smartphone, maar meer in de aanraakschermen. Het hoeft niet noodzakelijk een smartphone te zijn. Die zijn nog altijd vrij duur. Als we de Iphone te duur vinden of we kunnen die niet kopen, omdat die niet te koop is. Dan gaan we toch voor iets wat er uit ziet als een Iphone. Dan kunnen we ook mooi op dat schermpje duwen. Dit sluit aan bij E-reader.”
Konings: “Het dactyle is heel belangrijk. We willen graag aaien.”

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/mediatheek/programmas/volt/2.8444/2.8445/1.686987

We zullen ook zien eind 2010 of het uitkomt. Ik hou jullie alvast op de hoogte.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s