Blog van @iiene



‘Bertolli’s pesto is geen echte pesto’

Bron: De Standaard Online

Foodwatch, een actiegroep die strijdt voor veiliger voedsel en tegen misleidende etiketten op voedingsmiddelen, gaat de strijd aan met Unilever over de pesto van Bertolli.

Blijkbaar is de pesto gemaakt met maar een vingerhoedje olijfolie in tegenstelling tot wat Bertolli beweert.  En hooguit een theelepeltje pijnboompitten, de rest wordt aangevuld met cashewnoten en allerhande dingen die alles behalve Italiaans zijn.

Waarom smaakt deze pesto nu mediterraans? Bertolli grijpt net als elke voedingsgigant terug op geur- en smaakstoffen.

De reactie van Unilever, ik citeer uit De Standaard Online:

Bij fabrikant Unilever vinden ze de aanval fel overdreven. ‘Foodwatch? Nooit van gehoord’, zegt Aurélie Gerth van Unilever België. ‘Onze ingrediëntenlijst vermeldt klaar en duidelijk alle ingrediënten, dus ook de zonnebloemolie, cashewnoten, basilicum, kaas enzovoort. Er staat op onze verpakking zelfs meer informatie dan wettelijk verplicht. Al geven we wel toe dat er een verschil is tussen huisgemaakte pesto en een fabriekspesto. Maar dat is ook logisch. Wij moeten namelijk rekening houden met twee elementen: de langere houdbaarheid – onze pesto is na opening nog veertien dagen houdbaar in de koelkast – en de betaalbaarheid van ons product, zodat het aantrekkelijk blijft voor de gemiddelde consument. De zonnebloemolie zorgt voor de langere houdbaarheid en cashewnoten vormen inderdaad een goedkoper alternatief voor de dure pijnboompitten. Smaakversterkers zitten er in elk geval niet in, wel natuurlijk basilicumaroma.’

Of we dit nu moeten geloven? Het grappige is dat enkele weken geleden we het hadden over Bertolli tijdens de les marketingcommunicatie . Enkele jaren geleden stond gelijkaardig nieuws van Bertolli in de krant. Het kwam erop neer dat Bertolli blijkbaar een en mengsel is van twee soorten olie afkomstig  uit Andalucia. Men mengt per liter 25 % virgin extra met 75 % gerafineerde olie. Die gerafineerde olie is een afvalproduct van de Almazara ( daar waar ze de olijven persen ) die men lampante noemt ( lampenolie ) deze is niet geschikt voor consumptie. Na filteren en gebruik van wat extra middelen brengt men de zuurgraad omlaag en verwijdert men de afvalstoffen. Tevens wordt de olie meestal heel helder en dat vinden veel klanten mooi.                                                                                                                                                             Het is dus al de tweede keer dat Bertolli met zulke berichten te kampen heeft. Bertolli staat voor authenticiteit. Dit is de boodschap dat ze met hun product willen meegeven.

Dit blijf ik zeker opvolgen, hou dus zeker deze blog in het oog!


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s