Blog van @iiene



Metro’s “Dumb Ways To Die”

Bedrijf: Metro
Agency: McCann
Land: Australië

The Ugly Truth.

Een ongeluk is zo gebeurd. Bovendien is het soms niet eens de eigen fout van het slachtoffer…

De Australische Metro Trains Melbourne vervoert dagelijks een 415.000 klanten rond Melbourne op 15 lijnen, met 218 haltes en service 7 dagen op 7. Om jonge reizigers te sensibiliseren wilde de Australische Metro in de staat Victoria duidelijk maken dat onoplettendheid rondom het spoor heel dom kan zijn.

Campagne: Het doel.

Het Australische reclamebureau McCann koos voor een droogkomisch en schattig tekenfilmpje met een catchy deuntje dat de boodschap van de Australische Metro Trains moest overbrengen aan hun jonge reizigers. Deze online muziekvideo kreeg de titel “Dumb Ways To Die”. Het filmpje werd gelanceerd op 16 november 2012 en enkel 24 uur later stond het “the Dumb Ways to Die song” al in de top 10 van iTunes. Ondertussen werd de clip al 64.484.244 keer bekeken op Youtube.

Communicatie mix.

– Social Media: Tumblr, Pinterest, Instagram en Twitter.

– Video: Youtube.

– Web/Apps: Reddit, Blogs, RSS en Website.

Communicatie mix: Enkele kanalen belicht.

  • Youtube

    Dit filmpje werd, zoals hierboven reeds vermeld, 64.484.244 keer bekeken op Youtube. Op het Youtubekanaal van “Dumb Ways To Die” vind je een karaoke versie van het nummer en een reclame filmpje voor het International Film Festival in Melbourne. Ondertussen zijn er al vele parodieën verschenen op Youtube van de clip.
  • Website
    Op de homepage van de Australische Metro staat er centraal een link naar de “Dumb Ways To Die” website. Op deze website staan er slimme tips voor veiliger gedrag in het station. De verschillende figuurtjes vanuit de Youtube clip zijn terug te vinden op de pagina. Je kunt er als bezoeker “plechtig zweren” dat je geen domme dingen zou doen in en rond het station.Verder staat het doel van de campagne opschreven. De pagina zegt dat voor de meeste mensen een campagne zoals deze niet echt nodig is, maar dat er spijtig genoeg een aantal mensen de “ongeschreven regels voor veiligheid” in en rond een station niet begrijpen. De makers van de pagina vragen de bezoekers om hulp. De meeste mensen nemen niet graag aan wat ze wel of niet mogen doen. Daarom roepen de makers van de pagina op om het nummer “Dumb Ways To Die” zoveel mogelijk te downloaden en te delen met vrienden. Hoe meer mensen op deze manier het nummer horen of het clipje zien, hoe meer mensen worden bereikt. Hierdoor zijn er minder ongevallen en dit maakt de Australische Metro uiteraard zeer gelukkig.Op de pagina kan je uiteraard nogmaals het Youtube filmpje bekijken. Tenslotte vind je op de pagina waar je het nummer kan downloaden op Soundcloud of via iTunes en links naar de app voor Apple en Android.
  • Tumblr
    Op een Tumblr-pagina vind je de figuurtjes van het clipje afzonderlijk terug in animated GIFs. De bezoeker krijgt de raad om deze “domme dingen” niet uit te voeren. Met dan uiteraard de nadruk op situaties die te maken hebben met treinen.
  • App
    Net als in de clip komen de figuurtjes in penibele situaties. De speler moet de figuurtjes hieruit redden door in zeer korte tijd opdrachtjes uit te voeren zoals mosterd over een hotdog uit te smeren. Of het woord ‘patience’ (geduld) te spellen. Of vooral niet op de rode knop te drukken! De aantrekkingskracht van het spel ligt niet in het spelelement. De banaliteit en de humor maken het spel onweerstaanbaar.Lees meer over het spel op De Morgen.

Campagne: Evaluatie.

In juni 2013 won McCann Melbourne, in Cannes op het International Festival of Creativity,  maar liefst vijf Grand Prix (PR, Radio, Direct, Film & Integrated) voor deze campagne. En terecht.

Wanneer ik de kanalen bestudeer die McCann heeft gebruikt om de sensibiliseringscampagne op te zetten, merkte ik meteen dat het reclamebureau koos voor kanalen die het meest aansluiten bij de leefwereld van jongeren van vandaag. De kracht van de leuke figuurtjes in verschillende penibele situatie spreekt ook meteen aan bij de doelgroep. Het succes van de campagne ligt in de boodschap. Aangezien de boodschap die moest gehoord worden werd omgebogen naar een boodschap dat mensen, via een catchy deuntje en leuk clipje, wilden horen.

Volgens vroege resultaten van de campagne zouden er 20% minder ongelukken gebeurd zijn. Toch tonen meest recente statistieken echter geen verbetering in de onveiligheid rond het spoor van Metro Trains Melbourne. Het werkelijke doel van de campagne blijkt dus niet bereikt.

Dumb Ways To Die campagne figuren

Update – 29/01/2014
Op 21 januari 2014 verscheen in mijn Twitterfeed een artikel van Creativity Online dat Melbourne Metro een nieuwe speelgoedlijn lanceert. Alle “Dumb Ways to Die”-figuurtjes zullen dus beschikbaar zijn in de winkelrekken vanaf het eerste kwartaal van dit jaar.

Het idee om deze speelgoedlijn te lanceren kwam er naar verluidt door de vraag van verschillende mensen naar merchandising tot zelfs producers die een tv-programma wilden ontwikkelen met deze leuke figuurtjes. Met de nieuwe speelgoedlijn hoopt Melbourne Metro om op een andere manier mensen bij het onderwerp te betrekken en het “levend” te houden.

De “Dumb Ways to Die”-figuren zullen geproduceerd worden door  Evolution Inc en Commonwealth Toy and Novelty , die al eerder succesvolle goederen produceerden voor “Angry Birds,” “Duck Dynasty” en “Family Guy”.

De speelgoedlijn lijkt echter niet het einde van de “Dumb Ways to Die”-figuurtjes. Melbourne Metro gaat opnieuw samenwerken met McCann Melbourne om een volgende versie van de  “Dumb Ways to Die” app te lanceren.

Bron: Creavitity Online


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s