Blog van @iiene


guerilla campagnes

PALMOLIVE

Bedrijf: Palmolive
Agency: Onbekend
Land: Rusland

Palmolive wil zijn nieuwe douchegel promoten. Daarom hebben ze deze sexy guerilla campagne bedacht. Een vrouw neemt een douche in het midden van Moskou… Kijk maar!

Bron: Creative Criminals

_________________________________________________________________________________________________

Het Guerilla Marketing Alfabet:

Adverteerders hebben veel geld over om aandacht te krijgen, zowel off- als online.
Hier zet ik een aantal voorbeelden van Guerillamarketing op een rijtje.
Misschien kan je deze gebruiken als inspiratiebron🙂

Assvertising

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het is hier duidelijk welk object wordt ingezet als advertentiemedium.🙂

Bagvertising


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zakken zijn een belangrijk medium voor de meeste merken en handelaars. Overal waar hun klant gaat, gaat hun logo mee. Wanneer je extra aandacht kan besteden aan een zak, zal je als merk zeker mee aandacht krijgen. Klanten zullen mooie zakken bijhouden en ze opnieuw gebruiken. Een prijs die merken en handelaar een keer betalen voor de zakken te laten maken, is mooi terugverdiend elke keer hun klant hun zak hergebruikt.

Meer creatieve ontwerpen op Slideshare

Bravertising

 

 

 

 

 

 

 

 

Triumph International gebruikte in 2003 bravertising in de VS voor de promotie van een japans basketbalteam. Je ziet de mascotte van de ploeg pronken op de bh. Schattig.

Beach/Trackvertising

 

 

 

 

 

 

 

 

Deze foto is een voorbeeldje van “Trackvertising”. Deze bandenspoorreclame van en voor de Vliehors Expres werd achtergelaten op het strand van Vlieland in Nederland. De reclame-uitingen die in de banden zijn gekerfd zijn er al sinds 2003.

Beamvertising

 

 

 

 

 

 

Beamvertising is een nieuwe spectaculaire manier van reclame maken, geschikt voor opvallende advertenties, voor evenementen en voor het versterken van de ambiance. Beamvertising is een samentrekking van beamer en advertising en komt voor in drie standaardvormen.

De eerste is projectie met een vaste beamer op een niet-bewegend oppervlak. Zo wordt bijvoorbeeld geadverteerd op gebouwen of sfeer gecreëerd in een gebouw of auditorium. De tweede mogelijkheid is met een vaste beamer projecteren op bewegende achtergrond, zoals fonteinen, nevelachtergronden of watergordijnen. Een derde vorm is de rijdende beamer, op bijvoorbeeld een auto of metro. De beelden worden dan geprojecteerd op gebouwen of tunnelwanden.

Beamvertising vereist bijzondere filmpjes of presentaties. De vertoningscondities zijn niet optimaal door bijvoorbeeld wisselende lichtval en matige reflectieoppervlakken. Passanten kunnen bewegend beeld niet blijven volgen en het geluid kan slecht hoorbaar zijn. Het is daarom belangrijk de juiste match te vinden tussen het vangen van de aandacht, product en doelgroep. Wanneer beamvertising goed wordt aangepakt, zal het snel net als LED-scherm-advertising deel gaan uitmaken van de city advertentiescene.

Benchvertising


 

 

 

 

 

 

Bikevertising

 

 

 

 

 

 

 

 

Bodyvertising

 

 

 

 

 

 

 

Boatvertising


 

 

 

 

 

 

Bridgevertising

 

 

 

 

 

 

 

 

In 2006 zette TWBA voor Adidas bridgevertising in door een gigantisch bilboard met de Duitse keeper Oliver Kahn over een bestaande brugconstructie te plaatsen hetgeen internationaal aardig wat free publicity genereerde.

Ook in Amsterdam werd bridgevertising reeds gebruikt.

Brickvertising

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bugvertising

 

 

 

 

 

 

In 2005 werd het van corporate logo’s voorzien van bugs door BoingBoing gespot. Emily Berezin creëerde een mooie fotoserie op Flickr rondom Parasitic Advertising waarbij hij levende insecten voorzag van corporate logo’s; een Pepsi-ladybug en zo waar een Volkswagen June Beetle.


Busvertising

 

 

 

 

 

 

 

Childvertising


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cleanvertising


 

 

 

 

 

 

 

Clockvertising


 

 

 

 

 

 

 

Coldvertising


 

 

 

 

 

 

Contactvertising

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DutchCowboys schreef in 2007 over een campagne van het Wereld Natuur Fonds waarbij aandacht voor de Amazone werd gevraagd via contactadvertenties van dieren uit het regenwoud. Op datingsite Mundo waren profielen geplaatst van jaguars Jack en Jacky die op zoek waren naar een vaste verkering en op Hyves zocht Capibara Leonardo di Capibo vrienden die in contact wilden blijven met de natuur.

Convayorbeltvertising

 

 

 

 

 

 

 

Eggvertising


 

 

 

 

 

 

Daar waar CBS eieren enkel gebruikte als locatie, ging scheermesjes fabrikant Wilkinson een stapje verder. Door de vorm en kleur werd het ei onderdeel van de reclameboodschap en werd het geheel een stuk krachtiger.

Escalatorvertising


 

 

 

 

 

 

Eyevertising


Als marketeer wil je graag je merk in het hoofd van de consument krijgen. BMW deed het bijna letterlijk.

Fieldvertising


 

 

 

 

 

 

Flatvertising

 

 

 

 

 

 

 

Flyvertising


Foamvertising


Garbage-vertising


 

 

 

 

 

 

 

 

Grassvertising


 

 

 

Metrovertising


 

 

 

Wachtend op de metro kan het publiek de banken van IKEA uitproberen.

Mirrorvertising


 

 

 

Peep Hole Advertising


 

 

 

Scaffolding (Steiger) advertising


Sheepvertising


 

 

 

 

Snowvertising

Loupes, een startup in online coupons, bedacht bovenstaande guerrillamarketingaktie.

Stairvertising

Campagne van Volkswagen waarin met een beetje humor duidelijk wordt gemaakt dat door dingen leuker te maken je veranderingen teweeg kan brengen. En dat alles uiteindelijk om op een speciale website van Volkswagen duidelijk te maken wat Volkswagen zoals doet voor het milieu.

Tunnelvertising


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Watervertising


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wifivertising

Een luchthaven is volgeplakt met commerciële uitingen. Hoe val je tussen al die advertenties dan nog op? Jung von Matt kwam in 2008 op het idee om gratis wifi netwerken op Hamburg Airport in te zetten en zo extra aandacht te verkrijgen. Men installeerde zes wireless netwerken in buurt van de Sixt balie, zette de naam (SSID) van het netwerk op creatieve wijze in om te triggeren en zorgde er vervolgens voor dat de eerste pagina die geladen werd bij het maken van een verbinding het speciale aanbod toonde.

Windshieldvertising


 

 

 

 

 

 

Windvertising


 

 

 

 

 

 

 

 

 

De afbeelding van bijgaande billboard voor een lingeriemerk maakt het overduidelijk.

Zebracrossvertising

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdens Zurichfest in Zwitserland is een deel van de binnenstad verboden voor auto’s. Zebrapaden hebben tijdelijk dus even geen functie en daar haakte McDonalds zoals je ziet handig op in.

Bronnen en meer guerillacampagnes op: Marketingfacts en Mailblog.


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s