Blog van @iiene


Guinness

Afgelopen zomer ging ik naar Dublin en bezocht ik er de Guinness brouwerij. Een apart bier, maar een interessante evolutie van communicatie. Ze hebben er een aparte afdeling voor hun advertisement en bestaan dit jaar trouwens 250 jaar. Zeker de moeite waard om eens bij stil te staan.

JOHN GILROY 1898-1985

John Gilroy is een van de meest gerespecteerde landschap- en koninklijk portretschilder. Naast dit is hij bekend om aantal memorabele reclame-ontwerpen. Ook voor Guinness…

In 1925 begon Gilroy zijn lange samenwerking met het reclame-agentschap S H Benson Ltd (Benson). Hoewel Benson het eerste reclamebureau was waar Gilroy voor werkte, had hij zich al bewezen in de commerciële kunstsfeer. Zijn vroegst bekende stuk dateerde nog uit 1920, toen hij nog student was. Hij ontwierp de promotionele bijsluiter voor de Mangnall-Irving Thrust-Borer in opdracht van de Hydraulic Engineering Co.

John Gilroy

Een van de advertensies van John Gilroy

Gilroy’s bekendste werk bij Benson is een campagne voor Skipper sardines en Virol. Hij werkte ook nog campagnes uit voor Bovril, Macleans en Monk & Glass Custard. Zijn eerste belangrijke opdracht was de mosterd Club campagne voor Coleman’s vanNorwich, waar hij met collega-kunstenaar William Brearley en
copywriters Oswald Greene en Dorothy L Sayers samenwerkte. Tussen 1926 en 1933 bedachten Gilroy en Brearley excentrieke personages zoals Baron de Beef, Signor Spaghetti en Miss Di Gester. Je kon ze op billboards en in tijdschriften vinden.

In 1928 won Benson het Guinness reclame-account en Gilroy werd vanaf dan betrokken bij het product.
Gilroy’s eerste bekende Guinness affiche werd geproduceerd in 1930. Hij werkte met tekstschrijvers zoals Ronald Barton en Robert Bevan. Gilroy ontwierp meer dan 100 advertenties in de pers en bijna 50 poster voor Guinness. En dit 35 jaar lang.

Gilroy bleef van Guinness advertenties ontwerpen tot ver in de jaren 1960. Hoewel hij Benson in 1940 verliet als een in-house kunstenaar om zich in te zetten voor freelance werk.

De dierenverzorger

In de commercials wordt vooral het het herkenbare deuntje “Guinness is good for you” gewerkt. Dit blijft ongelofelijk in het hoofd hangen. Er zijn een aantal figuren die telkens terug komen, de dierenwachter is een van de belangrijkste. Gilroy gebruikt ook veel humor in zijn spotjes en printadvertenties. Hij maakt ook gebruikt van woordspelingen.

Voor alle klassieke ads, een adres: http://www.guinness.com/en-row/AdsGallery.html?adsclass=classic

Van 1969 tot 2009

Na de Gilroy periode volgde Guinness verschillende strategieën.

2007

De eerste strategie was “For those who can wait”. Er zijn verschillende uitingen van deze strategie:


Deze laatste spot werd zelf aangepast voor St Patricks.

Een rode lijn in deze commercials is de lange aanloop. Je wordt in spanning gehouden tot op de laatste minuut van het spotje.

2008

Daarna heeft Guinness een beetje de strategie gevolgd van andere bieren. Twee vrienden blijven samen en wat brengt hen samen? Een biertje.

Als derde strategie kwam Irish International BBDO met “It’s alive inside”

2009

In 2009 bestaat Guinness 250 jaar(1759-2009)

In de straten in Dublin waren billboards geplaatst die aftelden voor 24 september. Want op 24 september werd er een groot event gepland. Over heel de wereld werd Arthur’s Day gevierd. Meer den 60 optredens werden er gehouden om Arthur Guinness te vieren. De evenementen werden gehouden in Dublin(Ierland), Lagos(Nigeria), Kuala Lumpur(Maleisië) en New York(Amerika). Artiesten die optraden op de verschillende locaties: Tom Jones, Kasabian, Estelle en Dizzee Rascal in Dublin. Black Eyed Peas in Kuala Lumpur en Sean Paul in Lagos.

Op de site van Guinness kon iedereen over de hele wereld hun toast posten. Er zijn 251 toast geteld.
Naast deze globale toast waren er “experiences” georganiseerd. Je kon een reis winnen naar de ruimte, in een onderzeeër en een privé concert van Black Eyed Peas voor jou en je vrienden.

Naast al deze initiatieven richtte ze ook een Arthur Guinness Fonds op. Het fonds zal projecten bijdragen tot sociale, de gemeenschap en milieuvoordelen.

De slogan dat dit alles ondersteunde was “Bring it to life”

BBDO, Londen

Guinness maakt deel uit van de Ierse manier van leven. Het is uitgegroeid tot een nationaal product. Gekend over de hele wereld. Een bier met een aparte smaak en een buitengewone evolutie van communicatie.

Sante 🙂


Plaats een reactie